Het nachtelijke leven

3 april 2018 - Alcácer do Sal, Portugal

Het overnachten is een belangrijk onderdeel van onze reis. We vinden het namelijk wel zo fijn om op een redelijk veilige, rechte, fijne plek te staan. Het feit is, dat dit soms best lastig kan zijn wanneer je je huis op 4 wielen continu verplaatst.

Begrijp me niet verkeerd, we vinden het geweldig om bijna elke ochtend ergens anders wakker te worden😊. Hierdoor weten we vaak niet eens wat we gaan zien als we sochtends de camper deur openen. Regelmatig vergeet ik namelijk waar we ook alweer geparkeerd hebben.(Best gek maar wel leuk!) Elke ochtend is het weer een verrassing!

In de begin periode van onze reis moesten we best wel even wennen. We hebben een frans bed in onze camper.(1.30 breed en een hoekje uit de lengte van het matras)  We zijn verwend met ons brede matras thuis, waardoor we iedere nacht wel een keer wakker worden omdat 1 van ons ergens tegen aan bonkt. Waardoor vervolgens de hele camper heen en weer gaat of dat er wat gevloek uit 1 van ons komt. (Meestal door Mathieu😉)  Maar goed, we gaan er nog steeds vanuit dat we hier aan gaan wennen. Buiten het comfortabel liggen, speelt ook de veiligheid een rol. Regelmatig hebben we in ons uppie gestaan op een verlaten plekje. Heerlijk rustig.. maar ook erg… alleen. Zitten de deuren op slot? Alle deuren? Zijn alle gordijnen dicht? Moeten we de waardevolle spullen verstoppen? Waar is mijn telefoon! (Voor noodgevallen s nachts moet ik die natuurlijk wel bij de hand hebben)😏 Dit is ongeveer mijn riedeltje voor wanneer we gaan slapen en we redelijk afgelegen staan. Wanneer we op een camping staan of tussen grote bakbeesten van campers staan (soms hele omgebouwde bussen en vrachtwagens) maak ik me minder zorgen. Laatst stonden we bij de grotten van Benagil. Dicht bij het strand maar ook langs een weg. We stonden hier samen met nog een camper die wat verder op stond. Verder was er niks te bekennen, ook geen huizen. Het regende die nacht best wel en dit is nogal een lawaai op de camper. We zijn die nacht een dik uur wakker geweest, omdat ik dacht dat ik iets hoorde wat niet klopte. Na meerdere keren door de gordijnen naar buiten gegluurd te hebben, zijn we uiteindelijk weer gaan slapen en was er de volgende ochtend nog steeds niks aan de hand.😁  De fietsen zaten er nog op en alles was heel. Aanstellerij dus😄 Deze nachten komen gelukkig niet vaak voor maar ze zijn helaas aanwezig. Als we nou een waakse hond hadden….was het wellicht een ander verhaal. Maar ipv blaffen komt ze waarschijnlijk kwispelend naar een indringer toe, en geeft ze hem nog een lik ook. Wel laat ze zich horen wanneer er plotseling midden in de nacht een stuk of 50 schapen om ons heen lopen met enorme bellen om hun nek. Dit was afgelopen week bij Monsaraz. We stonden hier op een vlak stuk land aan een meer. Midden in de nacht werden we wakker van een kudde luid blèrende schapen!  Ze waren hun nachtelijke route aan het lopen waarschijnlijk en toevallig stonden wij daar ook. Gelukkig liepen ze na een tijdje door, en kon Mila haar rust ook weer vinden. De volgende morgen toen we wakker werden, kon Mila meteen aan haar ontbijt beginnen... jawel heel veel schapenpoep!

Wat ik al eerder heb benoemd is het tegenvallen van een verwachtte mooie plek. We hebben ervaren dat overnachten op een plek waar het hard waait niet erg fijn is. De camper wiegt dan heen en weer alsof je op een boot ligt en het is een enorm lawaai. Daarom zoeken we soms de ene keer wat langer naar een goede plek dan de andere keer. Hierdoor komen we ook wel eens terrecht op een vieze parkeerplaats midden in het dorp. We staan hier dan vaak alleen maar omdat het erg slecht weer is en je anders overal door de modder baggert of omdat het op de open plekken hard waait of omdat we graag het dorpje/stad in willen. Soms moet je wat he! Vooral als je de grotere steden wilt bezoeken is het bijna onmogelijk om op een rustige plek te overnachten. Vaak hebben ze in de steden 1 grote parkeerplaats waar je mag overnachten. Hier staan campers, auto’s vrachtwagens, allemaal door elkaar. Vaak zijn deze plekken wel bewaakt. We staan hier dan ook alleen om te slapen en proberen de rest van de tijd de stad te verkennen en gaan de volgende morgen meteen weer oppad. Op de park4night app vinden wij onze mooie verlaten (gratis) natuurplekjes. Als we op een camperplek of camping willen staan vinden we deze op Campercontact. Hier zit vaak service bij. Wat we sowieso wel 1 keer per week nodig hebben. Het is heerlijk om te kunnen douchen na dat je een aantal dagen niet hebt gedoucht.😀 Ook een normale wc, wasgelegenheid, stroom, het vullen van nieuw water, het legen van onze wc, is toch wel erg fijn. Dit soort voorzieningen verschillen natuurlijk ook erg van elkaar. Ik heb nu al een aantal keren meegemaakt dat ik lekker onder de douche stond….valt het licht uit!😂 Ook al sta je te springen onder de douche om te zorgen dat de sensor weer aan gaat…. Niks helpt. Schijnbaar werken die sensoren niet overal even goed. Leermomentje! Neem altijd een lampje mee!! Zodat je verder kunt douchen en niet in je handdoekje naar buiten moet lopen(in het donker) om vervolgens het licht weer aan te krijgen!

We hebben de afgelopen 2 nachten doorgebracht op een natuurcamping. Zij doen alles op een natuurlijke manier. Hun oprit is al bijna 2 km waarnaar je op een groot stuk natuur uitkwam. Er staan hier en daar een zelf gebouwd huisje (van hout, kurk en veel glas) Ook hadden ze een erg mooi natuurzwembadje ook gemaakt van hout met daarbij een prachtig uitzicht. (Helaas geen zwemweer) Hier hadden wij het gevoel alsof we  alleen midden in een natuurpark stonden. We waren namelijk de enige gasten. Het was een heerlijk plekje met s nachts enorm veel krekel geluiden. We hebben dus ook hele fijne overnachtingsplekjes!

Overigens horen we overal heel veel dieren geluiden. Kikkers, kippen, hanen, blaffende honden, poezen, koeien, en de vogels! Soms is dit leuk, en soms minder leuk. Vooral de blaffende honden zijn niet altijd fijn. Deze honden die we vaak zwerfend op straat tegen komen wil ik het liefst allemaal meenemen. Maar voor nu houden we het nog alleen bij Mila😗

1. Bekent:
    3 april 2018
    Weer een mooie reis verslag jullie zien en en beleven veel,er zit veel stof om een boek te schrijven.Een goede en veilige reis verder,Gr.pake n Beppe ut Molkwar
  2. Tieneke:
    3 april 2018
    Mooi om te lezen . Misschien handig om t adres en locatie v d natuurcamping even te melden . Je weet maar nooit misschien zijn lezes van je blog ook nog een keer op reis daar , of is t voor de eigenaars wel fijn . beetje reclame .
  3. Marije:
    11 april 2018
    Super gaaf!!
  4. Loraine:
    11 april 2018
    Hee! Ik wist niet dat er een nieuw verslag online was! 😑🤔 Ik zat al te wachten... en te wachten...😝😅

Goed en leuk om weer wat te lezen! Inmiddels missen we jullie al wel hoor!

Veel ploeteren stiekem lees ik wel, maar ook heel erg genieten van de mooie plekjes! Hopelijk komt het goede weer er snel weer aan zodat het wat gemakkelijker is allemaal!

Liefs
  5. Nadine:
    12 april 2018
    Bedankt voor jullie leuke reacties!