Het Noorse landschap

8 juli 2018 - Suldal, Noorwegen

Noorwegen, het land van de enorme meren, prachtige fjorden en mooie wandelingen. We waren beide nog nooit in dit land geweest maar stond al wel lang op ons verlanglijstje. We zijn er nog niet zo lang, maar vinden het nu al prachtig. Toen we Noorwegen binnen reden hadden we vooral nog saaie snelwegen en grijze gebouwen om ons heen, maar dit veranderde al snel. Nu rijden we alleen nog maar op wegen tussen de fjorden, vele haarspeldbochten, 1 baans wegen en 1 baans tunnels…waar je elkaar moet passeren🙈. Soms best wel een beetje spannend maar je moet iets over hebben voor mooie plekjes! We hebben tot nu toe hele mooie slaapplekjes gehad met een prachtig uitzicht. Ook hebben we al vanaf dat we uit NL vertrokken enorm geluk met het weer! Het is nu rond de 20 graden en dat is dikke prima. Heerlijk zwemmen in de mooie meren, en wandelen met een ideale temperatuur. Inmiddels heb ik een keer onze douche gebruikt. Helaas wel koud… maar ik was wel schoon! De kachel en het warme water doen het niet, en dus hopen we dat we in Bergen een nieuw onderdeel kunnen kopen. We willen namelijk graag door naar de Noordkaap. Hoe hoger we gaan hoe kouder het wordt… en dus is een kachel wel erg fijn! Dus wanneer we willen douchen zullen we op een camping moeten staan, die hier redelijk prijzig zijn. Maar tot nu toe waren de 2 campings waar we hebben overnacht erg mooi gelegen en betaal ik graag iets voor een warme douche en een wasmachine😉 voor de rest kunnen we hier op veel plekjes gratis overnachten, wat erg fijn is aangezien we een “niet werken” leven lijden😁

Toen we net het Noorse landschap inreden begonnen we meteen al met heuvel op en heuvel af, maar kwamen we op een gouden plekje in Seljord. Dit was een camping dus konden lekker even douchen aangezien het 30 graden was en hoognodig schone kleren nodig hadden. Ook waren we alle drie erg blij met het mooie meer wat aan onze voeten lag! Toch wel een beetje warm om veel te rijden, dus rijden eigenlijk nooit meer dan 1,5 tot 2 uur per dag en dit bevalt ons prima! Ook hier weer in een enorm vieze vijver een eendenincident met Mila. Jullie kennen het verhaal inmiddels, maar… dit keer ging Mathieu haar achterna😉 Na een aantal nachtjes Noorwegen reden we langs een enorm woest landschap. Ook kwamen we hier en daar wat sneeuw tegen en was het aanzienlijk kouder. Deze omgeving deed ons denken aan Ijsland. Net zo ruig en bijzonder. Maar ook deze weg was erg smal en spannend!  Omdat we nog lang niet genoeg hebben van de spannende wegen, reden we een van de mooiste afdalingen van de wereld. Lysevegen. Deze afdaling heeft 27 haarspeldbochten en ging redelijk veel naar beneden. Daarom zijn we ook een aantal keren gestopt om de remmen af te laten koelen. Maar ook om alles om ons heen even goed te bewonderen. Bij een van onze stops langs de weg was het erg mooi om te wandelen. Tussen de rotsen met overal groen en hier en daar wat schapen hebben we genoten van de (best wel koude) wandeling. Hierna was ook Mila weer klaar voor een hobbelige reis verder naar beneden. Mila is namelijk niet zo fan van al die scherpe bochten. Na de mooie afdaling en nog een waterval gezien te hebben kwamen we op ons plekje in Lysebotn. Hier moesten we de veerboot hebben naar Lysefjord. Deze boottocht had Mathieu een paar dagen geleden gevonden en was het schijnbaar enorm mooi om op deze manier naar Lysefjord te gaan. De boot ging namelijk tussen de fjorden door. Het was een erg gaaf gezicht! Het was maar een kleine boot, en waren blij dat we er met onze grote camper op mochten!  Ook konden we op de boot de Preikestolen zien vanaf beneden. Best leuk om te zien waar je de volgende dag op staat!! Bij het haventje waar we aankwamen mochten we ook meteen overnachten met de camper, wat erg fijn was gezien dat het al avond was.

De volgende dag gingen we de Preikenstolen beklimmen. Mede door dit soort hikes, vinden we het hier zo geweldig! De wekker stond om 4.00 snachts. We wilden namelijk vroeg de wandeling starten. Het was 2 uur heen en 2 uur terug. Eerst reden we 20 min naar de startplaats. Mila snapte er niks van dat ze al zo vroeg moest opstaan en moest ontbijten, maar was helemaal in haar element tijdens de wandeling. Het was klimmen en klauteren, maar gezien de tijd heerlijk rustig. We kwamen af en toe iemand tegen die alweer op de weg terug was. Ook zagen we een paar tentjes tussen de rotsen. Het is dat wij geen tentje mee hebben maar anders….. is het natuurlijk een unieke slaapplaats! Het was soms best even zwaar, maar het viel ons reuze mee. Ook Mila heeft uitstekend mee geklommen en waren blij dat we toch de keuze hadden gemaakt om haar mee te nemen op deze klim. Eenmaal boven was het een prachtig uitzicht. Eigenlijk niet te beschrijven, je kunt het t beste zelf ontdekken! We konden wat leuke fotos maken bij de rand, waar ik graag even over heen wilde kijken natuurlijk… we hebben daar even wat gegeten en Mila even laten uitrusten. Inmiddels begon het al druk te worden, en werd er zelfs iemand ten huwelijk gevraagd! We vervolgen onze weg weer naar beneden. Er kwamen al hele groepen mensen tegemoet die puffend naar boven kwamen. Stiekem genoot ik van het feit dat zij het zwaar hadden en ik nu op mijn gemak naar beneden liep! We waren enorm blij dat we zo vroeg zijn gestart. Zo hoefden we niet achter hordes andere mensen aan te lopen😀  Best apart om weer bij je camper te zijn, je al 4 uur gewandeld hebt en je nog de hele dag over hebt! Gezien het feit dat wij en onze kleren niet erg fris meer waren, hebben we na een uurtje rijden een camping opgezocht. Daar zijn we vanmorgen weer vertrokken en staan nu weer op een gratis plekje aan een meer in Suldal. Tot zover onze ervaringen in Noorwegen!

1. Melissa de Heij:
    8 juli 2018
    Wow wat een mooie plekjes hebben jullie al gezien. En de douche gebruikt 🎉 Goed zo Nadine 🤣 haha. Nog heel veel plezier daar. Liefs van ons
  2. Heit:
    8 juli 2018
    Het is al een mooi avontuur
  3. Tieneke:
    9 juli 2018
    Las m nu op de mobiel. Klinkt super dien .