Baltische staten

20 september 2018 - Augustów, Polen

Czesc!

Vanuit Polen ga ik jullie meenemen naar onze avonturen in de Baltische staten. Want inmiddels kunnen we ook Estland Letland en Litouwen van ons lijstje afvinken. Na een bezoekje aan Helsinki (wat ik trouwens een erg leuke en gezellige stad vond) hebben we de boot….of eigenlijk beter gezegd een cruise genomen naar Tallinn de hoofdstad van Estland. Er gaan enorm veel boten van Helsinki naar Tallinn waaronder dus ook veel cruise schepen. Het is heel normaal om met deze grote boten een tochtje te maken van 2 uur. Mila lag rustig in de camper, er kwam geen zeeziekte aan te pas, en wij konden even al onze communicatiemiddelen opladen. Prima boottochtje dus! Ook wilden we Tallinn even verkennen dus hebben we de nacht door gebracht op een parkeerplaats midden in de stad voor 3 euro. Prima voor een keer… maar beetje druk wel! (Niks meer gewend na al die stille natuurplekjes😉) Tallinn is een mooie historische stad. Kleine straatjes, kerkjes en straalt gezelligheid uit. Wel kon je meteen verschil zien in de levenswijze. We kwamen weer veel rotzooi op straat tegen.. armoedige huizen, en toch een ander soort mentaliteit. Estland is het meest ontwikkelde land van de Baltische staten. Dus ook was het hier nog niet perse goedkoper dan in Finland en de wegen waren nog acceptabel.

Na de drukke stad kwamen we weer in de natuur en kwamen we watervallen tegen, leuke slaapplekjes en het dorp Narva. Dit ligt tegen de Russische grens en hier kon je dus ook Rusland in (als je een visum hebt) Het was leuk om hier even rond te lopen. Toch een andere cultuur en uiterlijk.  We voelden ons in Estland veilig genoeg om alleen de overnachten, dus hebben dan ook prima plekjes gevonden. Het waaide een aantal dagen enorm hard dus waren opzoek naar wat wind vrije plekjes die we vonden in het bos. Heerlijk rustig, helemaal alleen stonden we midden in een groot bos. In het donker een klein beetje eng om alleen naar buiten te gaan,(held op sokken he) maar verder dikke prima! Ook vonden we dat we in Estland eigenlijk ook wel uiteten moesten… dus gedaan! Bij een enorm schattig restaurantje, met lokale verse producten, een huishond, eigen gemaakte kleden en tassen, en een disco wc! En niet onbelangrijk. Het eten was heerlijk! Dus als je een keer lekker uit eten wilt.. even naar Estland rijden!😉)

In Estland waren de wegen nog redelijk goed te doen. Maar eenmaal in Letland…viel het nogal tegen. Natuurlijk hadden we er wel rekening mee gehouden, maar fijn is anders! Mila zat bijna tot het dak omhoog en de camper trilde bijna uit elkaar. Of nouja zo voelde het! Het is zichtbaar dat deze landen minder ontwikkeld  en armer zijn. Maar dit is ook positief, aangezien de natuur gewoon de natuur is en veel minder aangetast of bebouwd dan in Nederland. Het ziet er uit als ouderwets Nederland en dit is bijzonder om te zien. In Letland hebben we de hoofdstad Riga bezocht. Hier verbleven we op een camping vlakbij de binnenstad. We konden de stad heerlijk op de fiets bewonderen terwijl Mila veilig achterbleef op de camping. Want met al die kinderkopjes wil je daar niet met je camper rijden! Riga beviel ons prima. Het is een hele gezellige mooie stad vinden we allebei (en lekker goedkoop) Zeker wel een aanrader!

Ons plan was om nog richting de kust van Letland te gaan, en wat meer Letland te verkennen. Dit plan hebben we gewijzigd vanwege de slechte en onverharde wegen. (Heerlijk zo flexibel he!) Dus is het plan nu om wat meer op de hoofdwegen te blijven. Op die manier zijn we wel sneller de Baltische staten door maar gaan we wat meer genieten van Polen en Duitsland. In Letland werd ons namelijk verteld dat in Litouwen de wegen nog slechter zouden zijn. Dat viel uiteindelijk erg mee, maar dit kwam waarschijnlijk omdat we voornamelijk op de goede snelwegen hebben gereden. In Litouwen kwamen we terecht bij een kleine camping. Op het erf van een Litouwse vrouw en Nederlandse man. Enorme lieve mensen. Ik kreeg meteen een tas vol eigen geplukte appels en ze waren enorm gastvrij. Een beetje primitief maar dat maakte het juist zo leuk. Hier stonden we samen met nog een camper. Een jong stel uit Duitsland.. met hond.. die precies hetzelfde deden als ons! Alles verkocht, werk opgezegd en gaan reizen. Ze hebben dezelfde landen gedaan als ons alleen zijn zij al een jaar onderweg. Maar…gingen nu ook richting huis. De honden konden heerlijk spelen en wij konden kletsen over dezelfde plekken waar we geweest waren en waar we zo van konden genieten. Erg leuk!

Eenmaal in Litouwen voelen we ons toch niet zo safe meer om vrij te kamperen, dus zoeken we voornamelijk campings op. Deze zijn totaal niet duur en lekker rustig. Het is wel een beetje gek om elke dag te kunnen douchen als je wil… maar wel een luxe! Electra zit vaak bij de prijs in, en dus hoeven we ons ook hier geen zorgen om te maken. Het enige wat hier een nadeel is, dat het water over het algemeen niet erg zuiver is. Er zit vaak erg veel ijzer in, dit ruik je ook meteen onder de douches. Dus weer 5 literflessen inslaan en zuinig met de watertank!

Gister stonden we op een vrij plekje aan het water, waar we eigenlijk wilden blijven slapen, totdat er een Litouwse man met zijn gebrekkige Duits ons duidelijk wilde maken dat het er niet veilig was voor ons om te blijven slapen. We hebben toen wijselijk geluisterd en toch maar weer een camping opgezocht. Inmiddels zijn we nu in Polen waar we vriendelijk verwelkomd werden op een kleine camping waar een Duits stel naast hun huis een stukje grond openbaar hebben gesteld voor kampeerders. Het seizoen is duidelijk voorbij want bijna overal waar we komen zijn we de enige gasten. Ook moeten we goed opletten of de campings überhaupt open zijn.

De Baltische staten hebben ons verrast met hun ongerepte natuur en ouderwetsheid. Ook hier in Polen kunnen we genieten van de bossen en nog steeds een heerlijk zonnetje! Over een paar dagen gaan we naar Gdansk. Een stad gelegen aan de Oostzee. Hierna vervolgen we onze route langzaam richting Rügen in Duitsland en hopen we weer op wat vrije alleenstaande plekjes!

1. Tieneke:
    21 september 2018