Finland

7 september 2018 - Laukaa, Finland

Terwijl de geur van een heerlijk bananenbrood zich verspreid in de camper (wel eens prettig na al die natte hond geuren😁) vond ik dat het tijd was om jullie te vertellen over onze belevenissen in Finland. Ja, je leest het goed, ons eigen gebakken bananenbrood in de camper. Lang leve de oven!
Maar naast het bakken van een bananenbrood hebben we ons natuurlijk bezig gehouden met het wandelen door de bossen in Finland! Nadat we 2 dagen op de Noordkaap waren geweest kwamen we al vrij snel in Finland waar we ons nu al 2 weken bevinden. Vrijwel meteen toen we Finland binnenreden, was de natuur om ons heen compleet anders dan in Noorwegen. Heel veel bomen! En daarbij werden we ook meteen verwelkomd door een zonnetje, Finse rendieren 😉 en een aangenaamde temperatuur! Wat we  nog steeds hebben. De thermokleding is sinds de Noordkaap niet meer in gebruik geweest!!!😎😁   Ook werden we verrast door de goede weg,  en we zowaar 80 konden rijden! En met als klap op de vuurpijl werden we met de 2e nacht verblijd met het Noorderlicht! Jawel, waar we al zolang op wachten, vele wekkers gezet midden in de nacht zowel in IJsland als in Noorwegen, zagen we het dan nu eindelijk in Finland! Wel was het maar 3 graden en zaten we met al onze winteruitrusting + een kruik buiten… maar dat hadden we er voor over!  Het was enorm bijzonder en mooi. Eigenlijk niet uit te leggen in woorden, dus jullie moeten het zelf maar gaan ontdekken! Kortom een prima binnenkomst in dit land!!!
Inmiddels hebben we vele natuurparken bezocht en hier al heel wat wandelroutes gelopen. De natuurparken zijn hier echt een bezienswaardigheid, en worden dan ook goed verzorgd door middel van vele verschillende gemarkeerde routes, houten hutjes waar je onderweg een vuurtje kunt maken, toiletten zodat je niet in het bos hoeft te plassen(waar ik me stiekem toch nog steeds wel het fijnste bij voel)😁 en overal houten trappen wanneer je omhoog of omlaag gaat. 1 van de routes die we hebben gelopen was de karhunkierrtrail (de kleine berenroute) deze was 10 km en is 1 van de mooiste routes van Finland. In dit Oulanka national park, leven dus beren. (Naast alle andere wilde dieren zoals wolven, vossen, veelvraten, linxen en elanden. De Beren zijn erg schuw dus deze kwamen we helaas (of gelukkig) niet tegen. Wel zagen we bomen waarvan delen schors af was, en dit best eens kon betekenen dat een beer dit had gedaan!  Het was een mooie route met veel omhoog en omlaag lopen en veel diversiteit! Hier in de omgeving hebben we ook een camping opgezocht die werd beheerd door Nederlanders. Het was er uitgestorven en dus lekker rustig. Een Nederlandse man samen met zijn Thaise vrouw runde deze camping/hotel al 22 jaar. Het Thaise vrouwtje was helemaal enthousiast over het feit dat de camper ons huis tijdelijk was en onze banen hadden opgezegd. We werden op de foto gezet en ze ging maar door hoe goed ze het van ons vond. Erg grappig.  Hier  hebben we trouwens het noorderlicht voor de 2e keer gezien! Ja wij boffen enorm! Verder kun je in Finland eigenlijk overal wel de nacht doorbrengen. We staan vaak bij een bos of park, en dat voldoet ons prima. Het is erg rustig wat betreft andere campers, en staan daarom ook vaak alleen. (Samen met enkele dieren natuurlijk die snachts rondom onze camper sluipen)😉
Naast het bezoeken van nationaal parken hebben we uiteraard ook bet kerstmannendorp bezocht vlakbij Rovanimie. We hebben in de stad zelf op een camping gestaan. Redelijk aan de prijs, maar voor het eerst hoefden we niet extra voor de douche te betalen en zat er geen tijdslimiet aan! Uiteraard gebruik van gemaakt en 2 keer heerlijk lang kunnen douchen. Een geniet momentje! De camping was ideaal gelegen. Lekker rustig aan het water en als je de stad in wilde hoefde je alleen maar even een brug over  te fietsen. De stad zelf stelt weinig voor. Een indoor winkelcentrum en wat eettentjes. Waar we overigens heerlijk gegeten hebben. Het werd ons aangeraden om minimaal 1 keer uit eten te gaan in Finland. De prijs is ongeveer gelijk aan Nederland en de lokale gerechten moet je eigenlijk wel even geproefd hebben. Ik ben overdag al even een kijkje gaan nemen in de binnenstad en kwam toen uit bij een uniek restaurant waar zowel het interieur als de menukaart echt Fins was. Hier hebben we Savonds genoten van plaatselijke gerechten die heerlijk waren. Rovanimie is erg bekend onder de toeristen, maar dit is vooral door de winter attracties er om heen zoals het Kerstmannen dorp(wat wij niet zo bijzonder vonden), honden slee tochten, huskyfarms, noorderlicht hotels enz. Wij hadden het er na 2 dagen dan ook wel weer gezien.
Op dit moment zijn we al bijna bij Helsinki. Hier komen we morgen aan en verkennen we natuurlijk even de stad, om vervolgens zondag de boot te nemen  naar Tallinn in Estland. Het laatste stuk van Finland hebben we besloten de snellere route te nemen ipv nog heel veel meer nationaal parken te gaan bezoeken. Na een aantal enorm vervelende onverharde wegen die we tegenkwamen, en we het niet wilden riskeren om nog even een lekke band te krijgen, leek dit ons het wijste plan.
Onze ervaring in Finland is erg positief! Dit land heeft enorme mooie bossen en meren, het is er heerlijk rustig en het is een erg milieuvriendelijk, en bewust land. Dit laatste is vooral te merken aan de producten die in de supermarkten te koop zijn(die gelukkig weer een stuk goedkoper zijn dan in Noorwegen) en het feit dat je hier nergens afval op de grond ziet liggen! Daarbij geld hier de regel dat je je auto niet langer dan 2 min onnodig aan mag laten. Super goed toch!
In mijn volgende blog zal ik jullie laten weten hoe Helsinki was… en hoe de Baltische staten zijn!

1. Tieneke:
    7 september 2018
    Wat heerlijk voor jullie om dat allemaal mee te maken en te zien , t gaat in de vlg landen vast ook nog wel speciaal worden . stiekum zien we al een heel klein beetje uit naar het moment dat jullie weer in nederland arriveren .
  2. Loraine:
    13 september 2018
    😁en nu heb ik je laatste verslag inmiddels ook gelezen!😀

Op naar het volgende verslag wat nu vast niet meer t missen is!
  3. Sandra:
    20 september 2018
    Leuk om je verhalen te lezen! Op naar je volgende blog!