De Lofoten

7 augustus 2018 - Leknes, Noorwegen

Hallo lieve vrienden en familie!
Alweer bijna 2 maanden reizen we door Scandinavië waarvan al 5 weken in Noorwegen. Dat we dit land helemaal uitpluizen en van links naar rechts crossen is wellicht wat kilometers…maar dat is het dubbel en dwars waard. Wanneer je van natuur houdt is dit land echt een aanrader. Zowel met de auto, camper, te voet of fietsend. We zien het allemaal voorbij komen.
Tot nu toe hebben we ook veel warm weer gehad, wat geloof ik in heel Europa is. Vanaf nu is het wat kouder en is het iets meer binnen zitten. Dit is wel weer even wennen maar dit bied wel meer mogelijkheden om lange wandelingen te maken wat natuurlijk erg leuk is! Hier in Noorwegen kan het weer ook echt plotseling om slaan. We hebben daarom ook altijd onze regenjassen bij ons
Het mindere weer begon eigenlijk bij één van de meest bezochte toeristische attracties van Noorwegen.  Het Geirangerfjord. Dit fjord is een 15 km lange arm van de Storfjord. Het was er dus ook erg druk met toeristen. We wisten dat het in de ochtend nog redelijk weer zou zijn dus zijn we toen richting geiranger gereden. Echter s middags zou het gaan regenen dus hadden maar besloten om op een camping te gaan staan. Daarnaast wilden we wel weer een keer lekker warm douchen en een wasje draaien. Ook konden we vanaf deze camping een bootje huren om tussen het fjord door te varen. Hier bevinden zich verschillende watervallen. Ook wel “de 7 zusters en bruidsluier” genoemd. Helaas was het varen in de regen en waren we uiteindelijk drijf nat, maar… het was alsnog erg leuk en mooi.
De dag erna gingen we naar de trollstigen (wat erg populair is)  helaas stonden we volledig in de wolken en was het erg koud.   Vanaf hier heb je een erg mooi uitzicht maar zagen wij dus niks van. Omdat het zo mistig was en het niet heel erg fijn was om op die manier de berg af te rijden hebben we hier overnacht en werden we de volgende dag wakker met een blauwe lucht! We hebben dus die ochtend met mooi uitzicht de trollstigen afgereden.

De dag erna reden we alweer bij de Atlantic road. Dit is een 8 km lange weg die je letterlijk door de Atlantische oceaan laat rijden. In totaal verbinden 8 bruggen verschillende eilanden met Noorse vasteland. We waren nogal gewend geraakt aan de smalle slinger wegen, maar dat was bij deze weg niet echt het geval. We konden goed doorrijden en genieten  van het uitzicht.
Na een middagje Trondheim bezoeken, wilde elanden gezien te hebben in Malvik, kwamen we bij de poort van Noord-Noorwegen. Hier lazen we tijdens een wandeling welke dieren er in dit gedeelte zijn. Elanden, rendieren, wolven, linxen en beren! Kleine kans natuurlijk dat we deze dieren zullen zien, maar de elanden kunnen we al afvinken! Hier in noord Noorwegen is het landschap veelal erg groots en woest. Wanneer we in het landschap rijden voelen we ons best wel klein en dat terwijl onze camper best groot is;). We hebben ook een nachtje vlakbij de poolcirckel doorgebracht. Wat op de plek zelf ook weer een grote toeristische attractie was en waar ze honderden (soms verleidelijke) souverniertjes verkopen, maar het was natuurlijk wel een “must see” plek! Ondertussen hebben we ook gemerkt dat hier de natuur nog erg gezond is. Er zijn op veel plekken namelijk veel wespen. Mila verdedigd zich graag en heeft daardoor al 2 wespensteken gehad helaas. Ondertussen is ze redelijk bang geworden en racet ze naar binnen wanneer ze een wesp hoort. Ook ontwikkeld ze haar waaksheid nog meer tot ergernis van ons. Wanneer er een hond en soms zelfs persoon bij de camper komt, gaat ze enorm tekeer. Het is echt haar plekje geworden en omdat ze nu al een hele lange tijd non stop bij ons is, wil ze waarschijnlijk ons beschermen. Dus voor een beer hoeven we niet meer bang te zijn!
Nu bevinden we ons op de lofoten na een 4 uur lange boottocht, waar Mila alleen op het buitendek mocht, het koud was, Mila enorm waaks was over haar plek, een open wilde zee was, en waar ik een aantal keren groen en geel zag. Kortom, een bijzondere ervaring, en dubbel en dwars waard vanwege al het moois wat we hier zien. De Lofoten is een eilandengroep voor de kust van de provincie Nordland in het noorden van Noorwegen. De Lofoten staan bekend om hun goede viswateren, schitterende natuur en afgelegen karakteristieke vissersdorpjes. Vanaf moment 1 vonden we het hier prachtig. Ook al doet de zon niet echt mee en is de wind en kou redelijk aanwezig, het is hier enorm mooi en vele malen rustiger dan op het vaste land in Noorwegen( we zitten gelukkig net buiten het hoogseizoen). Er zijn hier mooi witte stranden, maar ook woeste natuur en enorme bergen. We hebben al mooie wandelingen kunnen maken, en al op heerlijke afgelegen plekjes mogen overnachten.  Het plan is om nu langzaam richting de Vesteralen te gaan. De eilanden die boven de Lofoten liggen. De Vesteralen staan bekend om de witte stranden , kleine vissersdorpjes en  steile bergtoppen die opreizen uit zee. Hier zijn ook veel zeehonden zeearenden en….walwissen die zich het hele jaar door laten zien. Daarnaast hopen we ook nog orka’s te zien maar dat is nog even afwachten.
Kortom, we genieten nog elke dag van al het moois om ons heen en hopen nog heel veel meer moois te gaan zien!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Loraine:
    7 augustus 2018
    Leuk om te lezen weer!
    Die Mila toch haha! Deugniet!
    Het klinkt alsof jullie nog steeds ontzettend genieten! Blijf dat vooral lekker doen! Hopelijk blijft t weer een beetje stabiel daar en zien jullie nog heeeeeeel veel mooie natuur, wilde dieren en zoogdieren en genieten jullie met volle teugen!
  2. Nadine:
    7 augustus 2018
    thanks loraine!
  3. Tieneke:
    8 augustus 2018
    Klinkt geweldig , behalve het groen en geel zien .
    Zeehonden , zeearenden, walvissen, misschien n orka. ik hoop heel erg dat jullie ze live zullen zien. En dat er weer mooie plaatjes volgen . Een beer of lynx zou ook geweldig zijn , maar ook een beetje eng. Mila zal ze in elk geval wel ruiken. En houd ze mogelijk op afstand voordat ze haar te grazen hoop ik. Hoop dat het mooie weer terugkomt als jullie bij de witte stranden zijn 20 graden is ook al mooi.
    HEEEEEL VEEEEEL plezier nog .