Zuid of Noord Europa

19 augustus 2018 - Nordreisa, Noorwegen

Het zuiden..of het noorden van Europa… wat is onze voorkeur?  Kortgezegd, het Noorden!!!!!  In Februari vertrokken we met de camper naar het zuiden. Onze richtlijn was om  Frankrijk, Spanje en Portugal te verkennen met ons huis op 4 wielen. We dachten de koude dagen in NL te ontlopen en de warmte op te zoeken in het zuiden. We reden daarom ook iets sneller door naar Spanje aangezien het in Frankrijk maar bleef vriezen en we tenslotte op zoektocht waren naar de zon. Het was natuurlijk sowieso wennen aan het camper leven, zoeken naar een dag ritme, afwachten hoe Mila het vindt in de camper en uitzoeken hoe en waar we onze slaapplekjes konden vinden. Maar eenmaal dit ondervonden genoten we van de Spaanse plekjes en cultuur. Ik moet toegeven dat ik wel voorkeur geef aan de Spaanse cultuur, de mensen en de taal. Ze zijn enorm vriendelijk, komt overal wel lieve oudjes tegen die op een bankje gezellig met elkaar kletsen en je vriendelijk begroeten. Dat is in het noorden heel anders. In Spanje zijn ze altijd allemaal met elkaar, terwijl ze in Zweden en Noorwegen veel meer op zichzelf zijn. Maar ook kwamen we helaas veel zwerfhonden tegen, of honden die dag in dag uit blaffend aan een ijzeren ketting zaten. Met onze liefde voor honden , raakte dit ons wel, en wilde ik ze het liefst allemaal mee naar huis nemen.
In Portugal konden we gelukkig  wel wat leukere plekjes vinden dan in Spanje. Hier waren geen hele mensen massa’s die hutje mutje met hun camper stonden. We stonden regelmatig alleen of maar met een paar anderen. Dit beviel ons dan ook stukken beter. Dit kwam denk ik ook omdat het weer in Portugal veel slechter was dan in Spanje( waar dus iedereen bleef plakken) in Spanje werd ons al afgeraden om naar Portugal te gaan vanwege het weer. De slechtste zomer in 16 jaar werd er geroepen. Vandaar dat we uiteindelijk toch gekozen hebben om niet verder naar het noorden van Portugal te gaan, maar terug naar het zonnige Spanje.
Zowel als in Spanje en Portugal kun je veel overnachting plekken vinden op de app Camper contact of Park for night. Ook hier in Noorwegen gebruiken we die apps weer, maar omdat je hier bijna overal mag overnachten wordt de app ook minder goed bijgehouden. Dit houd in dat we dus zelf extra creatief en inventief moeten zijn om een leuk slaapplekje te vinden. (Waarvan we al prachtige plekjes hebben gehad!) We zijn tot nu toe nog nooit ergens weggestuurd, waar je in Spanje en Portugal wel rekening mee moest houden. Ook voelen we ons in de Scandinavische landen een stuk veiliger wat betreft slapen. Ook al staan we alleen, we hebben ons nog geen moment onveilig gevoeld. Ik heb dus ook Mathieu nog niet uit bed hoeven trommelen omdat ik dacht dat ik iets hoorde buiten😁 (zoals toen we in Spanje waren) De dagen dat het in Noorwegen zo warm was, konden we het ook maar met moeite koel houden in de camper en sliepen we met de ramen helemaal open. Dat zegt genoeg toch!  Een van de verschillen qua natuur tussen zuid en noord Europa is dat we hier overspoelt worden met groen, watervallen en de echte rauwe natuur. In Spanje was het ook mooi natuurlijk maar compleet anders. Hier kwamen we veel dorre natuur tegen. In Portugal werd het wel iets minder dor en meer groen, maar dat is nog niks vergeleken bij het gene wat we hier tegenkomen.  1 van onze hoofd redenen dat we onze camper reis in het zuiden zijn gestart, is dat we ook graag wilden oefenen met het camperleven. We dachten hier goede temperaturen te hebben, en zouden maar 3 maanden weg blijven. Deze keuze is zeker goed geweest aangezien we hier de camper goed hebben leren kennen, het rijden goed onder de knie kregen door het oefenen op de smalle wegen, en een dagelijks camper leven ritme hebben gevonden😉.  Ook was Mila nog maar 6 maanden oud, en mocht ze nog geen uren achter elkaar wandelen.
Dus kortom voordat we wat langer en verder weg gingen, hebben we goed kunnen oefenen en ondervonden dat we na die 3 maanden Spanje en Portugal, nog niet klaar waren met het reizen. We waren juist nog meer gedreven om mooie dingen te zien. We keken stiekem al heel erg lang uit naar deze reis richting het noorden. En konden dus ook volledig vertrouwd onze reis voortzetten. We waren nu iets meer voorbereid op koude  en regenachtig dagen, hebben iets meer schoenen mee, en hebben veel voorraad ingeslagen ivm de duurdere prijzen hier. Ook is Mila weer wat ouder(morgen 1 jaar!) Waardoor zij alle mooie hikes gezellig met ons mee kan doen. Tuurlijk moeten we nog steeds rekening houden met het feit dat ze jong is en haar lichaam nog in de groei is. Daarom helaas ook geen hikes van 8 uur lang. Maar deze tijd komt nog wel, ook zonder deze lange wandelingen zien we enorm veel moois.  Wat ik ook nog  graag wil benoemen is dat je in Noorwegen op enorm veel plaatsen gratis camperservice hebt, en dan met name water vullen. (Waar je voor moet betalen in Spanje en Portugal)     Ideaal!! Altijd drinkwater aan boord en gebruik kunnen maken van onze eigen douche! En niet te vergeten…. Je kunt op veel plekjes gewoon lekker fikkie stoken!
Dus...als ons word gevraagd waar onze voorkeur naar uit gaat, is ons antwoordt het Noorden. De Scandinavische landen, sowieso!

1. Tieneke:
    20 augustus 2018
    Fijn om te lezen, die watervallen lijken me helemaal het einde , en ook de plekjes waar je dus alleen kunt kamperen.
  2. Melissa de Heij:
    20 augustus 2018
    Duidelijk verhaal Nadientje :) hahahha.