Het einde in zicht

2 oktober 2018 - Hamburg, Duitsland

Zo, hier is hij dan. Ons laatste reis blog van ons onvergetelijk avontuur. We zijn inmiddels al een aantal dagen in Duitsland. Na het bewonderen van het schiereiland Rügen zijn we nu nog maar een paar uurtjes verwijderd van Nederland. Dit voelt dan ook best een beetje gek.

We  hebben straks 7 maanden lang rondgereisd in ons huis op 4 wielen. Deze maanden zijn voorbij gevlogen. Het is dan ook niet te herhalen wat we allemaal gezien, gedaan en gevoeld hebben. Ook zelf weten we soms niet eens meer waar we allemaal zijn geweest. Gelukkig heb ik jullie toch een beetje mee kunnen laten genieten van onze avonturen door dit blog bij te houden.(En dit is voor ons zelf ook erg fijn om terug te lezen) Het brengt gemixte gevoelens met ons mee nu dat we bijna thuis zijn.

De afgelopen dagen is het weer niet echt geweldig en merken we mede hierdoor dat we wel verlangen naar een warm (en vooral groter bed😉) een douche zonder tijdslimiet, een verwarmd huis en waar we niet continu met z’n 3en in 1 ruimte hoeven te zijn. Maar natuurlijk ook om onze familie en vrienden weer te zien. Na 7 maanden voornamelijk met elkaar gesprekken voeren …. Verlangen we er ook wel weer naar om met anderen te kunnen kletsen en gewoon ons eigen ding weer te kunnen doen. We houden nog steeds net zoveel van elkaar hoor maar even een wijntje drinken met mijn vriendinnen… daar heb ik wel erg veel zin in! Ook Mila zal waarschijnlijk heel veel vreugde sprongetjes  maken als ze ziet dat ze thuis is. Die is volgens ons wel gebaat bij een veilige omgeving die niet elke dag veranderd. Wel is het erg speciaal en bijzonder dat we dit avontuur samen hebben mogen beleven. Dit vergeten we zeker weten nooit meer. De prachtige natuur die we hebben gezien, de stiltes om je heen, je plotselinge andere levensstijl, en het voornamelijk buiten leven zullen we niet snel vergeten. Tuurlijk heeft het niet altijd meegezeten, en hebben we af en toe heus wel eens flink gebaald van het een of ander. Maar het feit dat we deze keuze hebben gemaakt, en we het ook echt hebben mogen ervaren zijn we enorm blij mee en erg dankbaar voor.

Wat we vooral gaan missen is denk ik het vele buiten zijn. In Nederland wordt er voornamelijk erg veel binnen geleefd. Vooral in de winter wat begrijpelijk is vanwege de kou. Lekker in een warm huis. (Waar ik ook af en toe wel naar verlang hoor!) Maar zelf is ons voornemen dat we hier bewuster van willen zijn. De frisse lucht (zelfs al is die lucht erg koud) doet een mens goed. Tijdens onze reis is het bijna een gewoonte om de camper deur altijd open te hebben, hoe koud het ook is. Wanneer we ‘s ochtends wakker worden, is het eerste wat we doen, de deur open en naar buiten stappen. Dit komt natuurlijk ook mede door Mila. Maar het is heerlijk om meteen de frisse lucht te voelen. Maar ook de vrijheid en de verschillende landschappen gaan we uiteraard missen. We leven stiekem al een tijdje naar het thuiskomen toe.. nadenken over een huis… woonplaats, werk.. Ook al wilden we er nog helemaal niet over nadenken.. hoe dichter je bij huis komt… hoe meer je het toch gaat doen. We ontkomen er tenslotte niet aan als we ergens een nieuwe start willen maken. Eerlijk gezegd heb ik persoonlijk ook wel weer erg zin om mezelf nuttig te maken, en aan de slag te gaan. Maar een klein puntje… we weten we beide nog niet echt wat we willen gaan doen en waar we uiteindelijk ons gaan vestigen😎 We hadden stiekem gehoopt dat we tijdens deze reis, hier wellicht wel achter zouden komen, maar waarschijnlijk zijn we zo druk bezig geweest met genieten van alles om ons heen, dat dat er bij in geschoten is😁) Wel weten we dat we iets willen doen waar we gelukkig van worden en we gaan dan ook rustig onze tijd nemen om de juiste keuze te maken. Wat en waar we iets gaan doen… is voor iedereen een verrassing.

Wat we jullie echt op jullie hart willen drukken is… ga doen wat je leuk vind, waar je energie van krijgt en waar je gelukkig van wordt. Het leven is echt te kort, en zo mooi om dit niet te doen. In de periode dat Mathieu plotseling heeft ervaren dat het niet zo vanzelfsprekend is dat je met je ogen al het moois om je heen kunt zien, deed het ons beseffen dat we niet moesten denken aan de dromen die we niet meer konden uitvoeren, maar aan de avonturen die je WEL kunt gaan beleven. Deze reis hebben we in the pocket en kan niemand ons meer afnemen. En daar zijn we heeeeel blij mee.

Tenslotte willen we jullie allemaal graag een advies geven.
Travel while you are young and able,
Dont worry about the money, just make it work. Experience is far more valuable than money will ever be.

1. Melissa de Heij:
    7 oktober 2018
    Alweer het laatste verhaaltje. Snap de dubbele gevoelens maar wij zijn blij dat jullie er weer zijn!! Tot snel